søndag 21. august 2011

Rips!

Igår plokka eg og ho svigermor
rips som eg ska lag ripssaft av!
 

Oppskrift på ripssaft:
  • 1 kg bær
  • 2 dl vann (mengden vann du bruker bestemmer hvor tykk saften blir til slutt)
  • Valgfritt: 1/2 vaniljestang (delt og skrapt)
  • Kok opp på middels varme, og la dette småkoke til du ser at bærene har skrumpet inn (ca 20 minutter).
  • Hell bærene over i en sil eller silklede, og la dette stå til all saften har rent ut.
  • Mål opp hvor mye saft du har fått.
  • Tilsett sukker –  250 gram sukker pr. liter bær.
  • La dette småkoke i omtrent 10 minutter. Smak underveis, og tilsett mer sukker hvis du vil.
  • Husk at det er enklere å tilsette litt for lite sukker til å begynne med enn å gå ut for å plukke mer bær.
  • Avkjøl saften, og ha denne på rene beholdere. Vi bruker plastflasker, men det er mange som synes melkekartonger er bedre da de er enklere å stable i fryseren. 


Etter ein litn time, så hadde
vi ei full 10liters bøtta!=D 
  

Og d synes ikke at d e plokka
av busken, så værsågod kom å plokk!:p


1 kommentar:

  1. Dette hørtes godt ut:D Har noen ripsbusker i hagen jeg også..men kunne tenkt meg å lagd ripsgele av den..må vel få tak i en oppskrift på det jeg:)

    SvarSlett